fredag 20 mars 2009

Rent hus och färgad tvätt

Så var det fredag igen och därmed tvätt och lite städning. Idag bestämde jag mig för att ta ett djupare tag i badrummet för som alla vet så finns det massor av damm som man inte ser. I dessa mina ögonblick av extrem städiver i våtutrymmen skulle jag vilja ha en längre duschslang. Jag vill spola hela badrummet och sen på med rengöring och så en spolning till och sen eftertork. Det är en sån otrolig känsla när man kan göra det. Visst jag kommer åt men inte fullt ut.

Mannen kunde ju konstruera men det finns inget att göra det på. Det munstycke som vi har till duschen är inte samarbetsvänligt om jag säger så. Rent blev det i alla fall. Härligt. Tvätten är klar och nu skall jag lägga i lite för färgning. Bl a lite strumpor som jag köpt vita men som skall få en brun färg. Jag avskyr vitt. När jag använder det ser jag ut som ett spöke, helt färglös. Nej, mer färg måste jag ha och det finns inte alltid det som jag söker. Då köpter jag vitt och färgar. Det handlar om t-shirt och strumpor för det mesta men en och annan kjol och någon gång ett par byxor har hamnat i färgbadet.

Jag ska släga med ett par sweatshirt som jag gjort ett felköp på. Dom var för små för mannen och dödstråkig färg. Så i badet och sen klipper jag sönder dem och syr om dem till lilla barnbarnet. Det blir bra.

Sy, ja. Nu har jag varit sugen på att få sy en längre tid och jag tänkte att nu jä... skall det bli av. Så tröjorna till sorken får bli början till ett mera ihängande syende. Sen återstår att se vad jag får ur händerna. Det är ganska många år nu som synerven fått stå still. När mina söner var små sydde jag jämt. Fast man växer nog ifrån och andra saker kommer emellan. Nu vill jag.

Ikväll skall vi äta paj och det är maken som står för den föreställningen. Men jag tänkte gå in och lägga mig i lite så det blir lite annat stuk på anrättningen. Det är så lätt att det blir det gamla vanliga och det blir lite tråkigt till slut. Jag har bestämt att det blir en vegetabilisk historia med broccoli tillsammans med finskurna morötter, charlottenlök, paprika som grund och så lite färsk ingefära och vitlök mycket fint skurna och så lite kryddor. Jag har "fått" några av sonen som jag var läskigt skraj för att använda och maken nästan ryggade tillbaka först. Men nu är det mer regel än undantag som de kommer till användning. Ruskigt gott faktiskt.

Så får det bli. Nu till tvättmaskinen och slutgörat. Ha en riktigt god helg och om det är väder, njut.

Inga kommentarer: