tisdag 10 mars 2009

Mera städning och vårsådd

Helgen har gått åt till att försöka få lite ording i mitt ”Syrum”. Ett ställe där jag tänkt att sitta och sy lite till husbehov. Tyvärr blev det inte så utan utrymmet blev lite av ”Jag lägger den här så länge” och så blev det bara överfullt av allt möjligt. Jag har fått nog och tog tag i eländet. Jag plockade bort allt. Hyllor och hutchar, backar med grejor och syateraljer. Tyger och annat smått och gått får nu ligga någon annanstans så länge. Alla hål som blivit i väggarna har jag spacklat igen och så får det torka. In skall lite nytänkande och bort skall skrivbordsskivan och hutchar. Hyllor från golv till tak. Allt skall märkas så det är lätt att hitta det man söke. Inga lösa nålar som ligger lite hur som och trådrullar skall vara på särskild plats där man kan se vilka färger på tråd som finns hemma.

Så här års är det alltid så att jag får kli i själen. VÅR är på G och jag vill alltid vara på banan först. Ibland alldeles för tidigt. Hur som helst så har jag plockat fram mitt ”lilla” drivhus och fått fram mina muggar i plast som jag skall plantera mina fröer i. Jag använder inte sådana där briketter eftersom jag hatar strumpan som är obligatorisk. När fröerna tagit fart och blivit en liten planta så sticker den ut rötterna i maskorna och låter man det vara så utvecklas inte plantan som den ska och alltså måste man ta bort elendet med den påföljden att rötterna skadas. Därför använder jag vanliga hederliga plastmuggar som jag gör hål i botten på med en syl. Dessutom är dom bra för jag kan skriva direkt på plasten vad det innehåller. När jag sedan planterar om klipper jag sönder muggen som kilar med texten på och sätter ner i den den kruka jag planterat om i. Praktiskt och bra tycker jag.

I år blev det inte så mycket. Jag måste begränsa mig annars tar jag vatten över huvudet. Så det fick bli gul körsbärstomat, lite chilipepper i rött och grönt, habaner, citron, mandarin och så basilika. En rödbladig och en Tai. Det visar sig om det blir bra. Det som jag lagt ner mest energi på att få tag på är en tomatsort, ampel, som inte finns i handeln. Förra året fick jag nöja mig med en annan sort som inte var någon jättehöjdare och det var lite deppigt att Weibul inte hade min lilla älskling i sortimentet. Men så talade jag med systerdotter i Amerika när jag var där. Vi letade på marknaden men fann ingen men som den bulldogg hon är så hängde hon på och gissa om hon hittade lite fröer. Japp. Jag har fått dem i jorden. YES, nu skall det bli godsaker i spaljen. Förhoppningsvis är väl bäst att tillägga.

Lite andra sorter tomater och gurka skall jag införskaffa men det får andra driva upp först. En melon tänker jag också försöka mig på igen. Förra året blev inte så bra men då drev jag den själv. Jag satasar på Röcklinger i Lärbro, dom har väldigt bra produkter och jag brukar köpa där. Men det får bli senare när det är dags för det. Nu skall jag bara vakta och pyssla om mina små så de får så god omvårdnad so möjligt. Väx nu.

Från blommor till lite matigare. Vi har inköpt lite karré som måste skivas upp och packeteras om. Vi brukar plasta in varje skiva och så lägga hela högen i en plastpåse. En påskrift som talar om när köttet är inköpt är viktigt så det inte blir för gammalt. Många härliga måltider blir det. Också en biffbit blev skruen i skivar och lagd i frysen. Snart har mannen bunkrat upp inför säsongen med grillen. Han är en hamster i mycket :)

Inga kommentarer: