söndag 18 januari 2009

Påfyllt apotek och mattvätt

Fredag och jag är tvungen att gå ut eftersom jag måste till docktorn. Alla mina mediciner har gått ut och det är inte bra. Så jag har en tid att passa. Svinaktigt kallt är det och jag som har mina älsklingsbyxor på mig dom som inte har ett enda värmejärn installerat. Iskalla som utetempen. -1 grad men känns som -6. Fuktigt kallt som kliver in på kroppen utan att fråga om lov. Och jag måste gå ut. Det gör inte mig glad. Jag hade hellre varit i stugvärmen. Mycket gnäll blir det från människan.

Trevlig människa den där docktorn som jag för första gången fick träffa. Jag har ju bytt vårdcentral och allt är helt nytt. Han som har fått mig på sitt schema och som skall ta hand om mina krämpor förstod genast mitt sätt att prata och att jag har väldigt mycket koll på mig och min kropp. Vad som fattas och vad som finns. Vi var liksom i fas med varandra. Han hade till och med humor som han visade lite då och då. Passar mig. En alldeles för allvarlig människa orkar jag inte med. Det måste finnas lite skämt och skratt för det gör i alla fall det mera uthärdligt att vara en skruttig spillra av det jag var från början.

Så kom jag hem till värmen och fick på lite soppa som jag värmde glödhet. Jag måste bli varm innan jag kan göra något vardagligt som att ta itu med tvätt och städ. Alla mina knotor måste få lite livgivande upptining och soppa är gott. Den vardagliga tvätten fick gå före det andra som kan vänta lite. Men det fanns tid till tvätt av mattor, i alla fall börja. Jag har tänkt att jag ska få vårstädat lite tidigare och sen när det blir varmare ute blir det fönstren som skall få sig en duvning. Det känns så härligt att få lägga på rena mattor på nyskurade golv. Mannen skall drivas till vansinne av mina krav på hans muskler och jag skall se på när han tar sig en svängom med dammsugare och golvmopp. Det är han som får stå för den delen av städande för det är alldeles för tungt. Jag lägger på mattorna och ler. Är en bra fördelning tycker jag.

Inga kommentarer: