tisdag 19 maj 2009

Ögonshopping i regn

Min syster Gitte ringde i går förmiddags och ville ha lite tips och råd om rosor och Kaprifol. Hon håller på med sin uteplats och till sommaren vill hon ha den fin. Vi snackade hit och dit och plötsligt sa hon att hon kom och hämtade mig så kunde vi åka och kolla.. Så kom hon efter ett långt tag. Det tar sin tid att köra från Ardre. Vi for iväg till Linds Handelsträdgård och kollade läget och en klätterros fick hon med sig hem pluss lite småsaker att pynta med. En som får från rosa till vitt. Så tittade hon på Telemarkskaprifoler men vi köpte ingen. Nästa station var Follingbo Trädgård för att kolla utbudet där och lite små petunier och jord vart lasten därifrån. Så åter till stan och Linds för hon ville ha Telemarken.

Klockan vart lite mycket och mat i magen måste vi ha så Chilirestaurangen fick återigen ett besök. Jag var där i förra veckan med min andra syster Elisabeth när vi var på fotosafari på Högklint. Godismat. Så iväg till nästa och nu har föremålen för sökningen ändrats till sittdynor. Jysk först ut. Nja visst snyggt men ….. Därefter Rusta men det gick fort. Nästan bara in och vände. Så ICA Maxi där vi satt vid trädgårdsmöblerna en god stund och dividerade fram och tillbaka om vad behovet var och hur såg det ut. Lite telefonerande och så var beslutet att vänta taget. Nästa när vi ändå var i farten var Ö&B. Lite mer dividerande och så ett nytt beslut men det får vänta. Så hem till mig för lite kaffe. Under hela tiden regnade det illa och när man shoppar skall det vara fint väder eller åtminstone uppehåll. Det ska vara kul. Visst det var kul att kolla alla affärerna men inte utomhus.

Så vid mitt köksbord med kaffe pustade vi ut. Landade någonstans tills systra min bestämde sig för att mannen hennes skulle se vad hon n ästan bestämt. Han var ju i stan på möte och skulle ge sig iväg till Ardre just som hon ringde. Så for hon iväg, Kanske fick hon något med sig. Hoppas att jag var till hjälp.

Så fick jag lite tid innan det var dags att ta i matfrågan och jag satte mig vid min computor. Då, just då jävlades hela världen med mig. INGET INTERNET, INGEN TELEFON. Skit också. Där slutade det tänket och jag satte mig och läste. Mycket irriterad. Jag har haft Telia och deras tjänster i alla år som jag överhuvudtaget haft telefon och lina ut i cyberrymden och bara just i början hade jag lite krångel med kontakten där ute i luften. Och så nu då. Min yngsta son undrade vad jag sysslade med för han hade ringt hela dagen utan någon som helst kontakt. Jag sa surt att ”Strul på linjen”. Mor lilla mor det fixar jag, sa han och la på. Han tog hela lasset med Teliaringet den lille fine sorken. Inte för att det hjälpte men en reäl son är han. Kramar till dig.

Hela natten har hjärnan arbetat med en död telefon och sömnen har varti ryckvis. Sov, kolla, sov, kolla …. Upp tidigt eftersom sömnen var förstörd. En tidig frukost och så lite ”internt” arbete vid datorn. Så ringer det på dörren vid 10,30 och en man från ett telebolag står utanför. Han skulle hjälpa mig att se felet. Till stolpe funkade det så felet fanns hos mig. Efer lite sök så hittade vi det lilla irriterande felet. En kabel hade av någon fått hjälp att hoppa ur. Hur det nu gått till eftersom det är en sån där sneppgrej. Underliga saker händer. Men ju är det kirrat och jag har fått läsa tidning och spelat en Fitz. Nu är allt återställt till normal. Livet är underbart med fungerande teknik.

Inga kommentarer: