tisdag 4 november 2008

Symboler för ett land

Några bilder som jag ville ha med mig hem från Florida var de som lite symboliserar USA för mig. Dom där som man ser i TV. Finns dom i verkligheten eller är det påhittat av filmskaparna så att vi får en vrångbild eller en glamoriserad bild. Vad visste jag när jag for. Jag har aldrig varit där. Men jag hade en massa föreställningar om sakers varande.

Att det finns skyskrapor överallt är ju faktum, eller... En amerikansk skolbuss full med skolungar. Eller en gul taxi som sniker sig runt ett gatuhörn eller, hur är det med det. Typiskt för gammal en amerikansk film är väl egentligen en vattenpost som det sprutar vatten ur och ungar ränner omkring och är lyckliga. Alla dom där sakerna som gör en nyfiken och undrande dom tänkte jag att jag skulle ha på bild för att ha som bevis på att jag sett dem i verkligheten.

Skyskrapor i verklig mening såg jag inte mer än från luften över Chicago annars var det mer småhus med amerikanskt mått mätt. Någon gul taxi siktade jag inte heller och andra saker som jag tänkt på fick jag inte heller någon bild på. Skolbussen fanns där och körde verkligen runt på barn men det var inte lätt att hitta en lite äldre typ av fordon för vagnparken verkade ha bytts ut och ändrat design.



En vattenpost fanns det nästan i varje gathörn fast jag såg inte till några barn.



En symbol för Florida fick jag. Alligatorn.



Fler bilder finns på min hemsida. Så om du är nyfiken välkommen att kolla in

1 kommentar:

Lotte Jensen sa...

vad kul att du skriver lite om dina "svenska betraktelser"... dte är något märkligt med USA... en slags "förakt-fasciantion"... kul när man får utmana sina fördomar