lördag 5 september 2009

Tomat och gurkskörd

Lite av det goda har jag skördat. Gurkorna är på upphällning men tomaterna har just börjat. Jag ha en del olika sorter som jag provar och jag måste säga att gula tomater är favoriten. Lita av persika i smaken.

Absoluta favoriten är Pendulina. Helt underbar men tyvärr kan man inte få tag i den i Sverige. Jag fick mina frön från min systerdotter i Florida.

Nu ska jag samla frön från mina favisar och till nästa år försöka få dem att gro. Jag har aldrig försökt det förut.

Ska plocka lite av de kryddor jag har odlat och lägga i frysen för vinter. det blir godis. Har tre olika sorters basilika om inte smakar fy skam och så lite koriander. Rosmarin och dragon är också favoriter bland kryddorna. Tyvärr så tog mjöldaggen min timjan så det blev inget.

Av paprikan blev intet. Men pepparbuskarna är fulla av baljor. Nu ska dom bara mogna. Jag blir kanske tvungen att ta in krukorna för det är inte så särdeles varm på nätterna. Fast jag väntar lite och ser. Dom står trots allt ganska skyddade.

Mjöldagg är ett otyg som tar det mesta och inte kan man rå på det. Nu har jag hittat tips och det ska jag spruta på allt som är i närheten. Kanske, kanske funkare det.

Tipset jag fått är :

1 tesked Bikarbonat
1 liter Vatten

Inga kommentarer: