söndag 8 februari 2009

Att bygga i strandskvalpet

Det pratas om att vi skall släppa på strandskyddet och tillåta byggande av bostäder närmare vattnet. Det kommer att medföra inskränkandet av allemansrätten för var och en som vill utnyttja den. De som har pengar kommer att roffa åt sig natursköna områden med makthavarnas tillåtelse. De som vi valt, har valt bort oss för penningens skull. Snart finns inget mer att tillgå för de mindre bemedlade. På Gotland har det börjats göra upp planer hur Furillen, en liten ö utanför Slite, skall bebyggas. hus. Varför inte låta det vara vackert en liten bit av Sverige så att alla kan få del av det.

När jag var i Florida såg jag det som kommer att hända här om detta vanvett får fortsätta. Varje rikeman får en bit att uppföra sitt hem på. Sida vid sida tills det inte finns en endaste centimeter kvar att slinka ner till stranden för strosa och njuta av det vackra. Vattnet som nog sagt alla människor fascineras av. Där jag vandrar eller sitter still och vara låter det inta mig. Lugnar när j ag behöver det. Rensar när stormen blåser ur stress och ilska så att jag kan fortsätta mitt vardagstramp till nästa gång jag behöver dess magiska kraft.

På min hemsida har jag lagt ut bilder just från Florida, Sarasota bay, Visst är det maffigt att se men på bekostnad av vad.

2 kommentarer:

Elisabeth Molin sa...

Fantastiskt fina bilder på din Florida sida

SweFlo sa...

Det stämmer dock inte, vår kommun har tex ganska så avancerat stranskydd. De hus som finsn ligge rpå mark som såldes för minst 50 år sedan, och de har tex lagar på att man inte får röra vissa träd, och man får absolut inte ens ansa mangrove-buskarna. De har också lag på hur höga hus får vara, och det är stopp på höghusbyggnader. De enda som finns är vid hamnen i Sarasota, men annars är det inte tollåtet. Och så finsn det lag på att det ska finnas allmäna tillgångsvägar eller stigar ner till stranden för att just alla ska ha chansen att njuta av den. För strande när allmän egendom, bara remsan längst upp vid ett hus anses som privat egendom, men det är oftast bara hotell som har solstolar och sådant som håller på det. Så det går att promenera som man vill. De hus vi såg på båtresan är till största delen byggda på artificiella småöar, alltså mark som naturen inte själv har tillverkat. Det för att man ska kunan få bo vid vattnet, utan att störa naturen för mycket.